UBO-register 2021: stand van zaken
Het UBO-register (Ultimate Beneficial Owners) werd ingevoerd door de antiwitwaswetgeving van 18 september 2017.
In het register moeten de vertegenwoordigers of hun mandatarissen informatie over de uiteindelijk begunstigden van vennootschappen, vzw’s, stichtingen, trust en fiducieën of ermee vergelijkbare juridische entiteiten registeren.
De praktische modaliteiten van het UBO-register kende vele moeilijkheden en de termijn voor de registratie werd na herhaaldelijk uitstel uiteindelijk vastgesteld op 31.12.2019.
Omdat het wetgevend kader geen antwoord bood aan heel wat vragen uit de praktijk, werden er reeds verschillende FAQ’s gepubliceerd waarin de administratie van de thesaurie dieper ingaat op een aantal praktische vraagstukken.
Maar ook de wetgever heeft ondertussen via de Wet van 20 juli 2020 tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten het juridisch kader aangepast en verfijnd. Via het KB van 23 september 2020 heeft de wetgever tevens de werkingsmodaliteiten aangepast.
Een van de belangrijke aanpassingen betreft de verplichting voor informatieplichtigen om vanaf 11 oktober 2020 via het online platform elk document bij te voegen dat aantoont dat de informatie met betrekking tot een uiteindelijke begunstigde adequaat, nauwkeurig en actueel is. Informatieplichtigen die voor 11 oktober 2020 zijn geregistreerd hebben tot en met 31 augustus 2021 om de documenten op te laden. Tevens werd er een nieuwe FAQ uitgevaardigd op 31 maart 2021.
De Algemene Administratie van de Thesaurie heeft in 2021 reeds een aanvang genomen om alle Belgische entiteiten aan te schrijven die nog geen UBO-registratie hebben uitgevoerd en kondigt aan vanaf 1 september 2021 ook sancties effectief toe te passen.
Inschrijven voor Webinar - UBO register - Dave Van Moppes - BAB
Je moet inloggen om te kunnen inschrijven.
Ik wil inloggen